Cztery dni z designem i architekturą – podsumowanie 4 Design Days 2019

4 Design Days - MCK

"Dobra architektura i dobre projekty mogą naprawić nasze miasta" – powiedział architekt Ivan Blasi podczas 4 Design Days 2019. Pierwsze dwa dni wydarzenia zgromadziły w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach ponad 10 tys. gości biznesowych – architektów, projektantów, przedstawicieli biznesu i władz samorządowych. W dniach otwartych udział wzięło 25 tys. pasjonatów designu, dla których przygotowano spotkania z ekspertami, gwiazdami telewizji, warsztaty, wystawy tematyczne, ekspozycje ponad 300 producentów oraz targi niezależnych projektantów.

Pierwsze dwa dni 4 Design Days 2019 (24-25 stycznia br.) były spotkaniem profesjonalistów, którzy debatowali o trendach współczesnej architektury, designu i rynku nieruchomości. W 50 sesjach tematycznych udział wzięło ok. 500 prelegentów.  

4 Design Days jako wydarzenie, które buduje markę Katowic, daje nam jeszcze większe możliwości obserwowania tego, co dzieje się w szeroko rozumianym designie w świecie. Dziesięć lat temu nie było w Katowicach Strefy Kultury, ani przebudowanej strefy śródmiejskiej. Dzisiaj możemy korzystać z wielu osiągnięć dzięki ciężkiej pracy urzędników, biznesu, ale także mieszkańców – powiedział Marcin Krupa, prezydent miasta, witając gości 4. edycji 4 Design Days, która odbyła się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym i w Spodku. – Myślę, że Katowice są najlepszym miejscem do dyskusji o dobrych rozwiązaniach, designie i architekturze właśnie dzięki temu, że miasto nie tylko przeszło imponującą metamorfozę, ale również zmieniła się mentalność jego mieszkańców. Dzisiaj jesteśmy dumni z Katowic, odważnie chwalimy tym, co jest piękne  w naszym mieście, oczywiście pamiętając o kolejnych wyzwaniach – dodał prezydent.

Debata inauguracyjna 4 Design Days 2019 odbyła się pod hasłem: „Architektura dla ludzi i ziemi”.

– Żyjemy na kredyt. Kończą się zasoby naturalne. Miedzi i cynku zabraknie już za ok. 20 lat. Ołowiu starczy na jeszcze mniej. Możemy i musimy się starać, mieć wiedzę i przekonywać do budowania w sposób zrównoważony – mówiła Ewa Kuryłowicz, architekt w Kuryłowicz & Associates.  

– Ważne, aby zagrożenia rozpatrywać w kategorii możliwości i ich potencjału. Holandia to kraj, którego ponad połowowa powierzchni znajduje się poniżej poziomu morza, co oznaczało, że przez długie lata woda była naszym wrogiem. Dzisiaj żywioł ten jest naszym partnerem – podkreślał Ron J.P.M. van Darte, ambasador Królestwa Niderlandów w Polsce. Ambasador zwrócił uwagę na to, że w Holandii do 2040 roku w dużych miastach zwiększy się liczba ludzi o 12 proc., w mniejszych o 5 proc. a o 2 proc. poza większymi ośrodkami miejskimi.

– Jeżeli spojrzymy na najgęściej zaludnioną część Holandii, gdzie na powierzchni 8 tys. km kw. mieszka ok. 8 mln osób, to taka sytuacja może uchodzić za zagrożenie, ale my staramy się dostrzec w niej możliwości, choć jest to jedna z gęściej zaludnionych części świata. Inwestujemy w mobilność, szukamy nowych inteligentnych rozwiązań dla miast. Inwestujemy w elektryczne pojazdy – wyliczał ambasador, podkreślając, że Holandia chce się dzielić swoimi doświadczeniami z partnerami zagranicznymi.

Zbigniew Maćków, współtwórca wrocławskiego Osiedla Nowe Żerniki, zwrócił uwagę na to, że zmienia się rola i pozycja architekta. – Z pozycji wszechwiedzącego modernistycznego demiurga, który mówił ludziom jak mają żyć, gdzie mają mieszkać i pracować, wciela się w rolę oświeconego przewodnika, który siądzie z ludźmi, porozmawia z nimi i ich namówi na zmianę świadomości 
i przyzwyczajeń – tłumaczył. 

Pieter van Os z programu Circo zgadza się z faktem, że przez wiele lat architekt uchodził za eksperta, który wie wszystko. – W Holandii są przepisy, które zmuszają deweloperów do przestrzegania zasad dotyczących wykorzystania energii. Spełnienie tych przepisów jest wyzwaniem, również architekci muszą być kreatywni. Nie zawsze jednak przepisy nadążają za rzeczywistością – wyjaśnił.

 Jerzy Szczepanik-Dzikowski, architekt JEMS Architekci podkreślił, że świadomość architektów musi się zmienić, ale oni są też obywatelami świata i powinni głośno mówić o rzeczach być może od nich niezależnych. – Mam poczucie rozjazdu: mówimy o oszczędzaniu energii, co jest słuszne  i szlachetne podobnie jak to, że nie będziemy zaśmiecali ziemi. Równocześnie tymi samymi ustami mówimy o tym, że będziemy konsumować więcej. Każdy program telewizyjny opowiada o sprzedawaniu i produkowaniu rzeczy, które nam są do niczego niepotrzebne. Będziemy pakowali je w zbędne opakowania. Powstaną wzdłuż dróg systemy reklam, które nie tylko zaśmiecają krajobraz, ale też zużywają energię – twierdził Szczepanik-Dzikowski.

4DD_warsztaty_Zrob_To_Sam_Darek_ Stolarz (01).jpg 4DD_warsztaty_Zrob_To_Sam_Darek_ Stolarz (01).jpg

 – Już na bardzo wczesnym etapie projektowania można zadbać o model obiegu zamkniętego i o to, by budynek był przygotowany na przyszłe zmiany – zauważył Menno Rubbens, właściciel Cepezed Projects b.v. – Problem polega na tym, że nie wiemy jak będzie wyglądała przyszłość. Tymczasem podstawą jest pochodząca z lat 60. definicja zrównoważonego rozwoju opracowana przez ONZ. Mówi o tym, że wszystkie elementy, które dodajemy do naszego środowiska powinny dawać szansę przyszłym pokoleniom. Muszą to być rozwiązania, które ich nie będą ograniczać. O tym należy pamiętać projektując budynki – podkreślał.

 Marcin Szczelina, krytyk architektury, podkreślił, że według badań tylko 18 proc. firm budowlanych troszczy się o ekologię. – Dlatego tak ważna jest współpraca pomiędzy architektami i przedsiębiorstwami realizującymi projekty budowlane. To współdziałanie musi się zacieśnić tak, abyśmy zaczęli budować mądrze – mówił. 

Podobnego zdania był Zbigniew Maćków, który stwierdził, że problem jest w nas, w naszej świadomości i przyzwyczajeniach. – Wyrzućmy drogie zabawki, a potem postawmy na rozwiązania naturalne, zasoby ziemi – uważa architekt. 

Zgodził się z nim Piotr Kraśko podkreślając fakt, że przeciętny obywatel Danii zużywa rocznie cztery torby foliowe, podczas gdy Polak 400. – To nie tylko kwestia świadomości, ale też regulacji systemowych, które sprawiają, że idąc do sklepu bierzemy płócienna torbę, a nie kupujemy kolejną reklamówkę, która jest po prostu za droga – podsumował.

Wielofunkcyjne projekty to powrót do wielowiekowej tradycji klasycznego miasta, zauważył w jednej z debat 4 Design Days 2019 Tomasz Konior, właściciel, architekt, urbanista, założyciel Konior Studio. – W takim modelu równie ważne jak same budynki są przestrzenie miedzy nimi: ulice, place, parki, to w nich tętni życie miasta. Przez wieki budowano w kwartałach gdzie na parterach lokowano sklepy otwarte na ulice. Wyższe kondygnacje były przeznaczone pod inne funkcje – mówił Konior.

Przemo Łukasik współwłaściciel Medusa Group podkreślał: – Miasto to przestrzeń wspólna, dla jego rozwoju potrzeba ciągłych kompromisów, ważne by umieć je znajdować. Powinniśmy w bardzo szerokim gronie czuć odpowiedzialność za przestrzeń – przekonywał na 4 Design Days 2019 architekt.

Podobnego zdania była Agnieszka Kaczmarska, prezes SARP Katowice. – W tej chwili tak szybko zmienia się nasz styl życia, że architektura nie zawsze może za tymi zmianami nadążyć – mówiła. – Ważne, żeby powstające projekty uwzględniały możliwość zmiany funkcji, powstawały na otwartych planach. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć, co będzie opłacalne, kiedy inwestycja ruszy. Doskonałym przykładem zmieniających się oczekiwań jest coworking, zjawisko, które jeszcze kilka lat temu było czymś niewyobrażalnym, a dziś jest to standard w każdym dużym mieście. Podobne zmiany przeszły galerie handlowe, które pełnią dziś zupełnie inną funkcję niż 10-15 lat temu –podsumowała Kaczmarska.

4DD_Property_Design_Award_2019.JPG 4DD_Property_Design_Award_2019.JPG

 Wydarzeniami towarzyszącymi 4 Design Days 2019 były: Property Forum Katowice 2019, konferencja gromadząca właścicieli i zarządców firm działających na rynku nieruchomości komercyjnych oraz Housemarket Forum Silesia 2019 wraz z galami finałowymi konkursów: Property Design Awards 2019 i Housemarket Silesia Awards 2019. Rozstrzygnięto także pierwszą edycję plebiscytu DESIGN-it-UP – PROJEKT NA STARCIE, skierowanego do twórców innowacyjnych rozwiązań i technologii, które pomagają architektom, designerom, a także firmom działającym w branży wyposażenia wnętrz.

W trakcie 4 Design Days 2019, na 13 tys. m2 powierzchni wystawienniczej, można było odwiedzić stoiska ponad 300 wystawców. W dniach 26-27 stycznia br. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym spotkało się 25 tys. mieszkańców regionu, gości z kraju i z zagranicy. Uczestnicy dni otwartych 4 Design Days 2019 wzięli udział w wykładach, warsztatach i spotkaniach z gwiazdami telewizji i projektantami, które poprowadzili m.in.: Artur Indyka, Jimi Ogden, Tomasz Pągowski, Darek Stolarz i Zbigniew Urbański. W gronie słynnych architektów i uznanych krytyków dyskutowano o kondycji polskiego  i światowego projektowania oraz o wnętrzarskich pasjach i upodobaniach.

4DD_Maraton_Architektury.JPG 4DD_Maraton_Architektury.JPG

Tegoroczna edycja „Maratonu Architektury” skupiała się wokół polskich nominacji do nagrody Mies van der Rohe Award, którym poświęcona była główna wystawa towarzysząca 4 Design Days 2019. Bezprecedensowa w skali kraju ekspozycja polskich budynków nominowanych do „architektonicznych Oskarów” odbyła się pod patronatem Fundacji im. Miesa van der Rohe w Barcelonie. W rozmowach w ramach maratonów architektury i designu udział wzięli m.in.: Oskar Grąbczewski, architekt, właściciel OVO Grąbczewscy Architekci, Robert Konieczny, architekt, założyciel KWK Promes, Oskar Zięta, architekt, projektant, założyciel Zięta Prozessdesign. 

4 Design Days 2019 zaoferowały szerokiej publiczności liczne wystawy i prezentacje, m.in.: „Design jest dla Ciebie” – wystawę absolwentów i studentów Wydziału Projektowego ASP Katowice, „Stopnie dizajnu“ – ekspozycję przygotowaną przez Wydział Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu oraz wystawę „Architektura Roku Województwa Śląskiego“ – prezentującą wyróżniające się w skali kraju projekty śląskich architektów.  

Na odwiedzających Spodek i Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach czekały także bezpłatne porady projektantów wnętrz oraz tematyczne warsztaty poświęcone mieszkaniowym potrzebom współczesnych rodzin.

4DD_warsztaty_Jimi_Ogden.jpg 4DD_warsztaty_Jimi_Ogden.jpg

W ramach 4 Design Days 2019 odbyły się także targi niezależnego polskiego designu SILESIA BAZAAR Dizajn. 

– W Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach mogliśmy dowiedzieć się o współczesnych trendach, obcować z ciekawą architekturą i projektami. Cieszymy się, że rośnie liczba pasjonatów dobrego projektowania, a liczny udział w warsztatach i dyskusjach pokazuje, że świadomość wpływu dobrego designu na nasze otoczenie i samopoczucie jest coraz większa – podsumowuje Małgorzata Burzec-Lewandowska, redaktor naczelna portalu PropertyDesign.pl i redaktor merytoryczna 4DesignDays. – Już teraz zapraszamy na kolejną edycję spotkania z designem w ramach 4 Design Days 2020 – dodaje Robert Posytek, redaktor naczelny portalu PropertyNews.pl i redaktor merytoryczny 4DesignDays.

Organizatorem wydarzenia jest Grupa PTWP, wydawca branżowych pism i portali, m.in.: propertynews.pl, propertydesign.pl, dobrzemieszkaj.pl oraz organizator m.in. Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach i Forum Dobrego Designu.

4DD_Maraton_Architektury_4_Kids.JPG 4DD_Maraton_Architektury_4_Kids.JPG

Spodek w Katowicach › Skocz do Spodka

Nowa Polityka Prywatności i klauzule informacyjne

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP Event Center Sp. z o.o.